Swedish Knitblogger who loves spinning, knitting, dyeing and yarn. I will do some other roundabouts about life too.

Sunday, August 28, 2005

Ännu mer garn! Sorry Swedish today!

Så har jag äntligen varit iväg och tittat på Garnverket. En f.d. Ericssonare skall vara ägarinnan, men hon var inte där. Ljust,frächt, och både kära Rowan, Härliga Gotlandsullen och lite nytt special. Förstås håller jag mig bara på yarnoholics acrylnivå, dvs jag kompletterade ett project genom att köpa några Kid Silk Haze i precis rätt färg för att matcha Ann-torps handfärgade silke. Tänkte sticka ihop dem till en liten topp, men har inte riktigt bestämt mönster, eftersom jag vill verkligen framhäva det fantastiska garnet, så kanske det blir bara enkelt och stilrent. Räcker det till en omlott, en cardigan, eller??? Garnverket innhäll också två kära systrat från HV, som var ståndaktiga. Det som verkligen var garnbrottet var att köpa 200 färgad gotlandsull. Har förvissor grått gotland det skulle kunna passa till (så tänkte jag), men egentligen så undrar jag om det inte är bättre att hålla den helgrå, och använda denna fint ljusgröna till något annat. Det var ett s.k. onödigt köp. Maken var förstående. Garnverket hade dessutom handspunnet garn, men efter den där klämmen, kändes det både som dålig kvalite, och bossigt, och det såg rätt ojämt ut, så kanske är min spinning inte så du ändå. Här är mina allra första spunna - så att de är ojämna är inte konstigt. Mycket spunnet sedan dess.

Annars har jag efter 3 (!!!) upprepningar av ärmen, beslutat att nu stickar jag båda ärmarna samtidigt, fram å tebaks, på min fina Rowan Aran. Eftersom mönstret ändå inte kommer att stämma, så tror jag nu mer på montering. Mönstret passar dessutom bra till det. Och, Maken tjatade förståss om sin tröja, så jag gick upp till stickmaskinen, och kämpade hela kvällen med ett buteljgrönt bakstycke i Solsilkes garn Cortina. Lång tid med sluttande axlar, och massa strul för nacken. Ja, en lat helg där jag mest suttit och glott på TV400's American Idol maraton. Oh Bo Bice... Uttala det på svenska Hehe....
Ny jobbig vecka med seglingshelg. Ha det gott.

2 comments:

Mitz said...

Hejsan Sigrid,
Kul att se att du kämpar på med stickningen, ;) .
Vad är det för en stickmaskin du har? Funderar på att köpa mig en jag med men de är så dyyyyra, :( . Fast man kan ju hitta billiga på e-bay i tyskland har jag sett men vad rekomenderar du?

Garngamen said...

Hmmm, jag köpte en finstickare SilverReed 280 tror jag den heter. Man drar den för hand, och den är 24 maskor att göra mönster på. Jag tycker kvaliteten är bra. Har inga problem med den. Men, jag har funderat om det var jättesmart att ha finstickare, kanske mer användbart med mellanstickare, för det är väldans tunt garn det skall vara... Resonerade så att större garn kan jag sticka för hand.. men Kan egentligen inte så mycket om märken, men tyckde det var prisvärt. Önskar nog att jag hade letat efter en som tar större mönsterrapport, så man t.ex kan sticka oleanaliknande, dvs större blommor. Blir mest småmönster....
Kanske också datastyrd, datanörd som jag är.... men det var ju typ tre ggr så dyrt. Jaja....